Правові підстави здійснення профспілками громадського контролю за дотриманням законодавства про працю визначаються статтями 247, 248, 259 Кодексу законів про працю України, статтями 21, 38, 40 Закону України “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ” від 15.09.1999 року № 1045-XIV та статтею 41 Закону України “Про охорону праці ” від 14.10.1992 року № 2694-XII.
Згідно частини сьомої ст. 21 Закону України “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ” профспілки здійснюють громадський контроль за виплатою заробітної плати, додержанням законодавства про працю та про охорону праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпеченням працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного захисту.
Відповідно до чинного законодавства (ст.ст. 38 і 40 Закону “Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ” та ст. 248 Кодексу законів про працю України) повноваженнями стосовно здійснення громадського контролю за виконанням роботодавцем законодавства про працю та про охорону праці, за забезпеченням дотримання на підприємстві, в установі та організації безпечних та нешкідливих умов праці, виробничої санітарії, правильним застосуванням установлених умов оплати праці наділені члени виборних органів профспілок (в т.ч. первинної профспілкової організації, вищестоящого профспілкового органу), їх об’єднань, а також повноважні представники цих органів, які мають право:
1) безперешкодно відвідувати та оглядати місця роботи на підприємстві, в установі, організації, де працюють члени профспілки;
2) вимагати і одержувати від роботодавця, іншої посадової особи відповідні документи, відомості та пояснення, що стосуються умов праці, виконання колективних договорів та угод, додержання законодавства про працю та соціально-економічних прав працівників;
3) безпосередньо звертатися з профспілкових питань усно або письмово до роботодавця, посадових осіб;
4) перевіряти розрахунки з оплати праці та державного соціального страхування, використання коштів для соціальних і культурних заходів тощо.
Громадський контроль здійснюється профспілками шляхом поточного й планового контролю. Поточний громадський контроль здійснюється постійно під час виконання профспілками своїх функцій. Планові заходи громадського контролю проводяться відповідно до плану роботи профспілкової організації. Для проведення громадського контролю застосовуються такі форми, як перевірка (планова, позапланова, тематична), використання інформації, отриманої під час особистого прийому та під час розгляду письмових звернень членів профспілки, а також після аналізу дотримання умов колективного договору й трудових договорів працівників тощо.
Основними видами громадського контролю є контроль:
1) за виплатою заробітної плати;
2) за дотриманням законодавства про працю та охорону праці;
3) за створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та соціально-побутових умов;
4) за забезпеченням працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального захисту.
Як вже зазначалося вище, перевірки дотримання вимог чинного законодавства про працю та законодавства про охорону праці можуть здійснювати:
- виборні органи профспілки із залученням профспілкового активу;
- комісії профкому (приміром, із питань захисту трудових, соціально-економічних прав і законних інтересів членів профспілки тощо);
- громадські інспектори, обрані на профспілкових зборах тощо.
Виборний орган профспілки може залучити до здійснення заходів громадського контролю правових інспекторів праці ФПО, які наділені відповідними повноваженнями та мають спеціальну підготовку.
Виборний орган профспілки має вжити всіх передбачених законодавством заходів, зокрема:
- у разі виявлення загрози життю або здоров’ю працівників – вимагати від керівництва негайного припинення робіт на робочих місцях, виробничих дільницях та інших структурних підрозділах чи на підприємстві загалом;
- подавати роботодавцям, органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування подання про усунення порушень законодавства про працю (вони є обов’язковими для розгляду);
- відповідно до статті 45 Кодексу законів про працю України ініціювати розірвання трудового договору з керівником підприємства (дане повноваження віднесене до компетенції виборного органу первинної профспілкової організації);
- ініціювати розгляд вимог про усунення порушення законодавства на загальних зборах (конференції) трудового колективу з метою вирішення розбіжностей у рамках колективного трудового спору;
- інформувати про факти порушень вищий профспілковий орган і залучати його до вирішення проблеми;
- інформувати про факти порушень державну інспекцію України з питань праці та її територіальні підрозділи на місцях;
- інформувати про факти порушень відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування;
- звертатися до органів прокуратури для вжиття заходів прокурорського реагування;
- звертатися до суду для оскарження дій чи бездіяльності посадових осіб, а також із вимогою про спонукання до виконання зобов’язань тощо.
За порушення законодавства про працю передбачена дисциплінарна, матеріальна, адміністративна та кримінальна відповідальність.
Дисциплінарна відповідальність полягає у застосуванні дисциплінарних стягнень (догана, звільнення).
У разі недотримання вимог чинного законодавства – порушення вимог законодавства про працю та про охорону праці, ухилення від участі в переговорах щодо укладення, зміни або доповнення колективного договору, виконання колективного договору тощо винні особи можуть бути притягнені до адміністративної відповідальності (статті 41, 41-1, 41-2, 41-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Водночас, за перешкоджання законній діяльності професійних спілок, порушення трудових прав громадян, законодавства про працю і охорону праці, визнаних законодавством суспільно небезпечними, встановлена кримінальна відповідальність (статті 170, 172-175 Кримінального кодексу України).
Слід зауважити, що при здійсненні громадського контролю за дотриманням законодавства про працю на діяльність профспілок (в т.ч. членів та повноважних представників їх виборних органів) не поширюються положення Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ” від 05.04.2007 року № 77-V.
Департамент правового захисту та
охорони праці Апарату ФПО